znanost
znanost
znanost
znanost
znanost
znanost
riječi
225
doticaju s tržištem jer umjetnost počinje stvarno djelovati tek u interakciji s publikom. Cijena je novcem izražena vrijednost
proizvoda ili usluge na slobodnom tržištu. Ako ta vrijednost nije samo uporabna već i duboko emotivna, ako čovjeka
čini humanijim i manje otuđenim, onda je cijena – nemjerljiva. Golemi kulturni potencijali Siska iziskuju, prije svega, opći
konsenzus u vezi s vizijom grada u dugoročnom razdoblju, a potom i osmišljavanje pristupa upravljanju marketingom.
Valja biti svjestan činjenice kako je vrijednost odavno stvorena, samo je treba htjeti i znati oplemeniti i razmijeniti. Stoga se
propituju recentni teorijski, stručni i praktični aspekti marketinga i kulture, na primjeru Gradske galerije „Striegl“ Sisak, u
kontekstu suvremenih koncepata ekonomskog i urbanog razvoja.
Ključne riječi
: marketing, neprofitni marketing, kultura/umjetnost, galerija/muzej.
ABSTRACT
Culture as a specific expression of the civilization is one of the most important foundations of development, as well as
a condition of progress of modern society. Freedom and creativity as the characteristics of culture are also a factor and
a reflection of economic development, for unfettered and encouraged, lively and rich cultural background contributes
to raising the level of individual and collective consciousness. Creative thinking constructively acts on economic relations.
Culture surrounds our lives, challenges the imagination, opens and frees the mind and by encouraging our thoughts and
feelings represents «something» divine and mystical. Also, culture is the product of the artist›s thoughts and emotions, that
comes to life in contact with the market, because art really begins to act only in the interaction with the audience. Price
is a value of a product or a service in the free market, expressed in money. If this value is not only in utilization, but also
deeply emotional, if it makes a person more humane and less alienated, then the price is - unmeasurable. The huge cultural
potentials of Sisak require, above all, the general consensus on the vision of the city in the long term, and then designing
the approach to the management of market. We should be aware of the fact that the value has long been created, we
just need to want and know how to improve it and exchange it. Therefore, recent theoretical, expert and practical aspects
of marketing and culture are examined, using the example of the City Gallery «Striegl» Sisak, in the context of modern
concepts of economic and urban development.
Keywords
: marketing, nonprofit marketing, culture/art, gallery/museum.
„Za građane Siska, za sve, nije pitanje tko je bio akademski
slikar Slavo Striegl. Pravo je pitanje za nas,
tko će on biti
!“
Nikola Tadić, profesor, filozof i pjesnik iz Siska (Burojević, 2015:6)
ZNANSTVENI I TEORIJSKI ASPEKTI
Predmet, ciljevi i metode istraživanja
U okolnostima rastuće nejednakosti između razvijenih i zemalja u razvoju, nužno je istražiti i spoznati kako, zašto i koliko
kultura pridonosi razvoju uspješnih zemalja, regija i gradova, te koja je u tome uloga marketinga. Takve i slične rasprave
još su donedavno bile fokusirane isključivo na razmatranje ekonomskih mjera i rezultata. Tek u novije vrijeme prepoznata
je važnost
kvalitete života
kao jedne od najvažnijih društvenih kategorija. Upravo kultura i umjetnost značajno pridonose
podizanju razine kvalitete života, a time ujedno i razvoju društva. Kako bi se pojedina društvena zajednica barem približila
idealima demokracije, materijalnog i duhovnog blagostanja, kulturna politika i institucionalne mreže u kulturi, trebaju
zajednički posegnuti u teoriju i instrumentarij marketinga.
Stoga je primarni predmet istraživanja u ovom radu – odnos marketinga i kulture. Na taj je predmet usredotočeno
teorijsko (kritičko) propitivanje kulture kao razvojno potentne djelatnosti u kontekstu političkih, ekonomskih i društvenih
pojava i procesa na globalnoj, nacionalnoj i, osobito, lokalnoj razini, te u kontekstu teorije marketinga, a u cilju proširenja
relevantnih spoznaja o marketingu u (ne)profitnim djelatnostima. Sekundarni ali ne manje važan predmet istraživanja je
– marketing u galeriji. Na toj razini istraživanje je usredotočeno na stručni i praktični doprinos, te mogućnosti primjene
marketinga u kulturi, na primjeru galerije kao gradske ustanove u neprofitnom sektoru, u cilju detektiranja prikladnog
marketinškog modela.
Istraživanje se temelji na karakteristikama primijenjenog, kvalitativnog i kvantitativnog pristupa. Stoga su korištene metode
pokusne (
pilot
) i studije slučaja, zatim, intervjua, analize dokumentarnih izvora i građe, ankete (ispitivanja javnog mišljenja),
komparacije (osobito ekonomsko-financijskih pokazatelja), te sudjelujućeg promatranja i izviđajnog istraživanja. Gradska