Page 93 - Rijeci_2016_svibanj_4_digital

Basic HTML Version

88
riječi
kvirinovipoetskisusreti
kvirinovipoetskisusreti
Tea Benčić Rimay (1956.-2010.)
Bila je pjesnikinja, esejistica i književna kritičarka. Napisala je desetak knjiga o hrvatskim pjesnicima, suvremenoj hrvatskoj
poeziji, pjesmi u prozi i drugim književnim žanrovima. Uredila je mnoštvo zbirki pjesama i izabranih pjesama domaćih autora.
Objavila je tri zbirke pjesama u prozi. Zvonimir Mrkonjić je ustvrdio da je „u svojoj drugoj zbirci pjesama, autorica, u namjeri
da u ljubavnim stvarima pokaže strogost, pretvara bezazlene
Sipine kosti,
kako je naslovila prvu zbirku, u ubojite
Sipine osti.
Ona je, naime, odlučila unijeti u nered ljubavnih osjećaja metodu i to predstavlja okosnicu njezine poezije, ali kada od meto-
de pokušava stvoriti strategiju kao mrežu obrane od slučaja, ona se u nju napokon i sama ulovi.
Sipine osti
nose jednu poseb-
nost u samoj svojoj genezi: napisala ih je osoba koja je znanstveno proučavala pjesmu u prozi pa je njezina pjesnička knjiga
nužno metapoetska jer neizravno tumači funkcioniranje poezije u prozi“. Mrkonjić dodaje da Tea Benčić Rimay u svojoj
posljednjoj pjesničkoj knjizi
Danijel
„pretvara značajku kritičkog postupka u pjesnički postupak. Ona, naime, pjesnika Danijela
Dragojevića čini junakom poeme, materijalizirajući ga njegovom poezijim i ostalom građom izvedenom iz kontakta s njim“.
Nesklad
Ne poznajem jezik, ni govor, ni pismo. Blizak
mi je samo okus slane kože, jestivost ka­menice.
Krijem oči od lica svijeta, sram me po­kreta jer
znam kako dah je ljudski sirov kao tkivo si­na luta-
lice koji ne poznaje hranu djetinjstva. Pamtiš tek
ženu u ubogoj postelji bijelih lancuna. Tko je tu
­sagriješio, čovjek ili Bog u liku pravednosti svih ota­
ca koji nisu znali da ljubav žene ljubav je vode koja
ih umiva jestivošću ploda
Nemiran dan iz bjeline podiže te, ta ljubav preja­
ka je za javu pa ti upija sve pore sna. Samo ja znam
da ona je poput smrti, ta ljubav, što je više pokušavaš
udaljiti, bliža je. I kada pomisliš da je sasvim nestala,
ugledat ćeš onu brezu ispred moje kuće i poletjeti do
poštanskog sandučića u kojem neće biti ničega, jer
meni je govor zabranjen, i dodir, i pismo
Blagosti svijetu koji nije tvoj, a živiš ga puninom
svih svojih nepostojanja. Tek kada podigneš to anđe­
osko lice puno lažnih briga, posrami te pokret koji
teži jestivosti daha te lude životinjice. U očima tek
slutimonu staru maslinu, škoj i smokvu kojom prož­
dirući grijeh uranjaš u jestivo, tamno, izborano lice -
svoj lažni odraz, nemoć sina lutalice
Sagriješi, spoznaj, i molim te: ne kaj se, o ne kaj
se, jer saznanje koje nosiš u zrcalu je, to jedino tvoje
lice kojim vidiš modru pustinju, uvalu na otoku, ba-
rokni crtež u najdražoj crkvi