likovnost
likovnost
likovnost
likovnost
likovnost
riječi
217
tek naizgled relativizirano fragilnošću materijala i nemogućnošću da cijelu strukturu ponesemo sa sobom. Kontradikcija
između putovanja i ostajanja kod kuće, ako promatramo svako dosadašnje
Prekapanje temelja
realizirano u različitim
galerijskim prostorima, iščezava i gubi svoju osnovu, jer svako novo ‹prekapanje› donosi novo iskustvo, novu interpretaciju,
pa čak i posve nove temelje, pa time i novu kuću. Mobilnost postaje dijalektičko iskustvo. Lokacija/mjesto jest čin svojevrsne
konsolidacije, ali je u njemu istovremeno prisutna i čežnja za iskustvom nepoznatog.
Na kraju, prilažem konkretna teorijska okrilja za čitanje rada
Prekapanje temelja
Maje Marković:
Prilog 1. Gaston Bachelard/iz
Poetike prostora:
»[...]Kad bi nas netko upitao što je najdragocjenija osobina kuće, rekli bismo: kuća pruža utočište sanjarenju, kuća štiti sanjara,
kuća nam dozvoljava da mirno sanjamo. Ne sankcioniraju ljudske vrijednosti samo misli i iskustva. Sanjarenju pripadaju
prostori koji obiljažavaju čovjeka u njegovoj dubini. Sanjarenje čak ima privilegiju samovrednovanja. Ono direktno uživa
u svom biću. Zatim, mjesta u kojima je doživljeno sanjarenje sama se vraćaju u jednom novom sanjarenju. Obitavališta
prošlosti su u nama neuništiva zato što se uspomene na nekadašnje domove ponovno doživljavaju kao sanjarenja.[...] Naš
cilj je sada jasan: treba pokazati da je kuća jedna od najvećih sila integracije za misli, za sjećanja i snove čovjeka. Spajajući
princip u toj integraciji, to je sanjarenje. Prošlost, sadašnjost i budućnost daju kući različite dinamizme koji se često miješaju,
sudarajući se ponekad ili izazivajući se međusobno. Kuća u životu čovjeka odstranjuje neizvjesnosti, ona u izobilju pruža
svoje savjete kontinuiteta. Bez nje bi čovjek bio razbijeno, rasuto biće. Ona podržava čovjeka kroz oluje neba i nepogode
života. Ona je tijelo i duša. Ona je prvi svijet ljudskog bića. Prije nego što će biti ‹›bačen u svijet››, kao što to propovijedaju
brzopletemetafizike, čovjek biva položen u kolijevku kuće. U našim sanjarenjima kuća i jest uvijek velika kolijevka. Konkretna
metafizika ne može prenpregnuti i negirati tu jednostavnu činjenicu, utoliko što tu činjenicu znamo kao vrijednost, veliku
vrijednost kojoj se vraćamo u našim sanjarenjima. Biće je odmah jedna vrijednost. Život počinje dobro, on počinje zatvoren,
zaštićen, sav utopljen, u krilu kuće.[...]»
Prilog 2. John Agnew i Stuart Corbridge/ iz
Mastering Space: Hegemony, Territory and International
Political Economy
:
»[...] razumjeti svijet, stoga, zahtijeva razumijevanje njegove mijenjajuće geografije[...]«
Prilog 3. Eva Hesse/ članak Alastair Sooke,
Eva Hesse: her dark materials
(objavljen u The Telegraph, 4.8.2009.):
»[...] Ne pitajte što taj rad znači ili na što se odnosi. Ne pitajte što taj rad jest. Umjesto toga, pokušajte vidjeti što taj
rad čini.[...]«