jedanautor
jedanautor
jedanautor
jedanautor
riječi
13
Krešimir Bagić
Plaketa sv. Kvirina 2016.
Nagrada Petru Gudelju za ukupan doprinos hrvatskom pjesništvu, obrazloženje
Povjerenstvo 20. Kvirinovih poetskih susreta (Krešimir Bagić, Davor Šalat i Đurđica Vuković) jednoglasno je odlučilo da se
Plaketa sv. Kvirina za ukupan prinos hrvatskome pjesništvu dodijeli Petru Gudelju.
Petar Gudelj posve je iznimna pojava na književnoj sceni. Piše i objavljuje punih šest desetljeća, pričem je tiskao sljedeće
pjesničke knjige:
Ruke, suze i čempresi
(1956),
Isus je sam
(1961),
Pas, psa, psu
(1967),
Suhozidina
(1974),
Tropi. Počela
(1976),
Štit
(1979),
Ilirika
(1980),
Vrulja
(1982),
Mit i med
(1982),
Osmoliš
(1982),
Vilkoe
(1984)
, Hesperidske jabuke
(1986),
Europa
na tenku
(1987),
Golubice nad jamama I–III
(1993),
Po zraku i po vodi
(2002),
Zmija mladoženja
(2007),
Duša tilu
(2010) i
Sve
što si donio iz planine
(2012). Uz poeziju Gudelj se pojavljivao i u ulogama autora školskih udžbenika, scenarista, antologičara
i nakladnika.
Proživjevši najveći dio stvaralačkog života u Beogradu (preciznije 35 godina), pišući i samujući sa svojim stihovima, taj je
samonikli pjesnik bio idelan izmještenik, dovoljno udaljen da za hrvatske kritičare postane
ʻ
izmeđnik
ʼ
(kako ga je svojedobno
okarakterizirao Cvjetko Milanja), da ga se ćudljivo i povremeno čita. Biografija je u Gudeljevu slučaju teško zanemariva.
Rođenje u Imotskoj krajini, školovanje u Bihaću, Šibeniku, Mostaru, Sarajevu i Beogradu te život u srpskoj prijestolnici
nedvojbeno su djelomice odredili motivsko-tematski repertoar njegove poezije, njezine uporišne ritmičke i metričke
konstante, pjesnikov glas i lirski svjetonazor. Već je primijećeno da pjesništvo Petra Gudelja obilježava „primordijalnost
viđenja“ i „sinkretizam od grčko-ilirske arkadičnosti do kršćansko-hrvatske viteške hajdučije i otpora“ (Maroević), da je u
njegovoj podlozi „težnja za idealnom cjelovitošću“ te da se u njemu dodiruju usmena i nadrealistička retorika. U potrazi za
hermeneutičkim pomagalima, kritičari su gdjekad u arealu klasične štokavštine tražili Gudeljeve pjesničke srodnike. Pritom
su u srpskom književnom kontekstu obično izdvajana lirska iskustva Momčila Nastasijevića, Vaska Pope, Branka Miljkovića ili
Adama Puslojića, a u hrvatskome pjesnička pisma Tina Ujevića, Jure Kaštelana i Josipa Pupačića. Dodao bih da je po ritmičkoj
morfologiji pjesme Gudelj usporediv s Makom Dizdarom, a na drugi pogled, po dubini uvida i strasti pisanja, s Točnijem
Petrasovom Marovićem. O širini i karakteru tog pjesništva lijepo svjedoči tvrdnja srpskoga kritičara Ostoje Kisića: „Petar
Gudelj jednako je srpski, bosanskohercegovački i hrvatski pisac.“
Priroda, biljni i životinjski svijet u toj su poeziji neiscrpno skladište vječnih istina, novih spoznaja, neočekivanih slika i
začuđujućih preobrazbi. Petar Gudelj iz prirode crpi metafore, njome objašnjava čovjekov svijet, u njoj nalazi praslike
kojima se hrani naša uobrazilja i koje upućuju na iskonske veze i poretke. Uporišni motivi i mitemi Gudeljeve lirike su
među ostalim: poskok i vrulja, vuk i zmija, pčela i janje, grlica i orao, smokva i perunika, bor i stijena, grom i munja, Dinara
i Mosor, Cetina i Jadran, Vlašić i Šumadija, Troja, Sveta Gora i Trakija. Gudeljev subjekt rijetko ima sugovornika među
ljudima. On izmjenjuje raznovrsne energije s krajolikom, intimizira se s biljkama i životinjama i istodobno ih se plaši, tumači
svijet promatrajući njihovu ćud, rast i ponašanje. Njegov se krajolik proteže od Jadranskog do Egejskog mora, obuhvaćajući
čitav Balkan. Slika tog krajolika ujedinjuje mitologiju, slavensku i antičku kulturu, srednjovjekovne zapise i povijest, folklorne
matrice i usmenoknjiževno iskustvo, upornost hodača, radoznalost promatrača i lucidnost mislioca. Taj je krajolik poprište
iznenadnih susreta i sukoba, harmonije i paradoksa; „rijetki su pjesnici toliko dobro arhaizirali cijele slojeve suvremenog
iskustva i modernizirali arhaične kulturne kodove“ (Kazaz).
Jedna je od velikih Gudeljevih tema pisanje samo. Pjesnik joj je posvetio više stihovanih parabola. One u pravilu povezuju
čovjeka i krajolik, zemlju i jezik te funkcioniraju kao mitski okvir njegove lirske filozofičnosti. Još 1978. g. pjesnik je napisao
tekst „Zemlja u jeziku“ koji završava stihovima: