jedanautor
jedanautor
jedanautor
jedanautor
riječi
69
onih koje je dodirnula, danas već popularno rečeno,
tzv. saturnska melankolija. Saturn jede svoju djecu bez
ikakve milosti. Ne treba ga žudjeti i žuriti vidjeti što je
moguće brže. To zna svatko tko ga je, skupa sa svim
njegovim prstenovima, pogledom pokušao pronaći ne
na noćnome nebu, nego - usred samoga sebe. A što
se tiče Maconda i one čuvene kiše u njemu, puno mi
je bliža ona koja također često pada u filmovima Béle
Tarra.
Vjerujete li više u moć moderniteta ili u arhetipsko?
Jedno, bar po meni, uopće ne isključuje drugo. Istin-
ski moderna književnost nije nikada bila tendenciozna
i neodgovorna negacija arhetipskoga. Dapače, upravo
je moderna književnost nastojala prodrijeti najdublje
u središte onoga što nazivamo arhetipskim. Svjesno ili
podsvjesno, svejedno je. Jer, i svi arhetipovi nisu ništa
drugo nego manje ili više svjesne ili podsvjesne kon-
strukcije, koje negdje u vremenu imaju svoj početak.
Arhetipovi, naime, mogu biti najjezovitijim ljudskim
gubilištima.
Zašto je hrvatska poezija zanimljivija, možda i bolja,
od hrvatske proze? Je li razlog i u tome što je poezija
manje izložena društvenoj kritici?
U književnosti u kojoj ne postoji ni dvadeset ozbiljnih
kritičara, bilo poezije, bilo proze, teško je govoriti ili
pisati o bilo kakvoj, pa i najšire, društvenoj kritici. Teško
mi je govoriti o tome je li hrvatska poezija bolja od
hrvatske proze. Mislim da tako i ne treba postavljati
stvari, premda mi se ponekad čini da se pojedini hr-
vatski pjesnici možda i odlikuju pogledom s jednoga
višega duhovnoga mjesta negoli većina današnjih hr-
vatskih prozaika. S druge strane, primjerice, u pojedi-
nim romanima Milane Vuković Runjić ima više istinske
poezije nego u većine hrvatskih pjesnika. Proza i poe-
zija, uostalom, bar za mene, i ne trebaju se baviti istim
stvarima, ali trebaju skupa težiti istome cilju.
Taj cilj je?
Pomoći da se preživi u jednome posve opustošenome
vremenu, koje više ne možemo nazvati čak ni pusti-
njom. Jer tamo, u pustinji, postoji bar poneka stvarna
oaza. U vremenu u kojemu živimo postoji jedino virtu-
alna fatamorgana, koja je ostala čak i bez svoje pustinje.
No ono što je najstrašnije jest to da se u današnjoj
hrvatskoj književnosti - kako rekoh, književnosti bez
ozbiljnijega kritičkoga „konsenzusa“, pa zato i ikakvih
općih mjerila dobroga, osrednjega i lošega - događa
jedno posve odurno samoreklamerstvo, koje se služi
svim medijima općenito. Hrvatskom književnošću da-
nas i dalje vladaju davno potrošeni klanovi i gangovi.
Tek kada bude, ako ga ikada bude, ozbiljnoga kritičar-
skoga konsenzusa, koji će znati razlikovati bar elemen-
tarne književne vrijednosti, moći ćemo imati raster koji
će žito odvojiti od kukolja.
Bojite li se korektnog govora, koji je često eufemizam
za cenzuru i slobodu mišljenja?
Tzv. „politička korektnost“ samo je eufemizam za
sveopću (samo)cenzuru, konformizaciju i škopljenje
književnosti i kulture općenito. Ne radi se, naravno, o
tome da podržavam ikakav oblik poticanja mržnje u
literaturi i šire. Ali ne treba ni prezati, ni zbog kojega
tipa „korektnosti“, diktaturi reći da je diktatura, glupo-
sti da je glupost, niti užasu tepati da je cirkuska zabava.
U doba vladavine Oligarhija, o kojemu su u Hrvatskoj
najrelevantnije pisali Žarko Paić i pokojni i nikada pre-
žaljeni Goran Starčević, ni sekundu ne treba zatomlji-
vati iskazivanje, ako baš hoćete, potpune netrpeljivosti
prema svemu onome što je i dovelo do, primjerice,
„bankarskoga fašizma“ kao sintagme kojom se danas
sve češće samonaziva doba u kojemu živimo.
Vratimo se početku razgovora, recite mijenja li knji-
ževnost svijet ili ga samo rastvara, čini vidljivim i pre-
poznatljivim?
Književnost, naravno, ne mijenja svijet na kratke sta-
ze. Ali čini to da život učinimo samosvjesnijim ili, ako
baš hoćete, da danas posve potiskivanu svijest o svojoj
smrtnosti, ako se toga bojimo, učinimo bar malo pod-
nošljivijom. Ja nikada nisam imao ništa protiv „estetiza-
cije života“ kao načina da svijet vidimo i živimo iz neke
druge perceptivne točke od one svakodnevne.
Književnost, dakle, pa ma kako se teškim pitanjima ba-
vila, može čovjeku vratiti svijest o neponovljivoj ljepo-
ti svjesnosti da smo „samo“ ljudi i ništa više. Ali, biti
zapitanim čovjekom ili umjetnikom možda znači i to
da u naizgled svemu konačnome sja i iskra beskraja, o
kojemu je pisao William Blake. U ljudskome se mogu
kriti nevjerojatni padovi, ali i uzleti duha i duše, kako je
već kome draže čuti.
Dobili ste dosta važnih nagrada pa kažite imamo li
previše nagrada s obzirom na dosege naše književ-
nosti?
Mislim da u hrvatskoj kulturi općenito broj nagrada nije
prevelik. Drugo je pak pitanje načina na koji se neko-
me dodjeljuju. No ni tu nema puno mistifikacija. Jako
se dobro zna kada je nagrada namještena nekome od
poslušnika politike ili kapitala, a kada umjetniku koji ju
je istinski zaslužio.
S obzirom da ste pisac ne samo eseja, osvrta i proze
nego i novinskih kolumni recite kamo ide suvremeni
svijet, točnije čovjek u njemu?
Ako se na vrijeme ne trgnemo iz eskapističke letargije,
ako se iznovice ne redefinira odnos prema strahota-
ma u biosferi i tehnosferi, i znanosti uopće, ako se na
vrijeme ne shvati da je danas ono netragom nestajuće
upravo ono što je ljudsko sa svim svojim vrlinama i ma-
nama, ako se ne uvaži činjenica da su mnogi sjajni umo-
vi današnjice ovo doba već nazvali i nazivaju post-hu-
manim, ako se ne prekinu svi tajni, primjerice genetski
eksperimenti u pretežito vojnim labaratorijima, ali i